Переглядаючи інформацію в інтернеті про нову транспортну схему роблю висновок, що більшість людей її осуджують. Причому більшість скарг зводиться до "нема маршрутки з Топольної на Південний" або "Як, з Пасічної тільки три маршрутки??". Підсумовуючи ці скарги роблю висновок що львів"яни по-перше дуже звикли до існуючої схеми, а по-друге недостатньо поінформовані. Постараюся дати відповіді на запитання чим ж погана стара схема і як добиратися по новій.
Єдиним недоліком і перевагою старої схеми були т.зв радіальні маршрути. Тобто маршрути типу Район 1 - Центр - Район 2. Зразу хочу зауважити що про хордові маршрути, тобто ті, які не заїжджають у центр, мова не йде, адже їх кількість суттєво не зміниться, забирають переважно дублюючі маршрути. Також звертаю вашу увагу на те що залишаються маршрутки що їздять у приміські села, вони переважно мають тризначні номери: 111, 116, 138, 184, 44-Брюховичі, можливо 90-Муроване, і т.д.
Отже, про недоліки радіальних маршрутів:
1) Більшість пасажирів їде у центр. В більшості випадків по одній вулиці в сторону центру їдуть кілька маршрутів. Якщо я їду від кінцевої до кінцевої то проблем немаю. Якщо тільки в центр то сідаю на першу-ліпшу. Допустимо на 5 маршрутів від різних фірм припадає 1000 пасажирів, які їдуть у центр. Як наслідок страждає електротранспорт, і такими темпами він ще сто років не оновиться, а також іде конкуренція між перевізниками - тому маршрут стає нерентабельним, перевізники не окупляються бо автобуси напівзаповнені, і піднімають плату за проїзд, на рейс вигідніше випустити "дельфін" як поїде швидше і буде заповненіший ніж нормальний автобус, шофери влаштовуватимуть гонки, велика кількість транспорту призводить до загазованості та пробок.
2) діаметральний маршрут не зможе підтримувати сталий інтервал руху, наприклад "Сихів - Бомба": маршрутка стоїть у пробці біля Стрийського ринку, а незручності у мешканців Чорновола, яким треба на Новий Львів.
3) Якщо від мене у якийсь район їде маршрутка то я плачу 2 грн, якщо не їде - то я роблю пересадку і витрачаю 4 грн.
4) На ринку існує купа фірмормочок типу "3 автобуси наші, решту візьмемо водіїв із своїм автобусом". Вимагати від таких таких чогось нереально. Автобуси на ніч зупиняються де попало, хамство і т.д.
Як видно, сучасна схема ці недоліки враховує:
1) Хордові маршрути залишаються. Знімається дублювання маршрутів. Знімається дублювання маршрутів електротранспорту, що збільшить притік пасажирів туди, і відповідно дохід. Який, будемо надіятись, направиться на модернізацію. Принаймні про закриття ніхто не говорить. На один маршрут припадає та ж сама тисяча пасажирів - фінансування суттєво збільшується, автобуси заповнені ефективніше, отже зменшується викид СО, немає гонок, існує потреба закупляти більші автобуси та пускати їх частіше, самоокупність маршруту в рази більше.
2) Впроваджуються радіальні маршрути без переплати - трансферний квиток. Вони успішно зарекомендували себе вже тепер, наприклад Сихів - Центр - при п"яти автобусах інтервал руху десять хвилин, безпроблемні пересадки на АС-2, Винники та Рясне
3) Незручність пересадок компенсовується уведенням єдиного електронного квитка, причому на момент його уведення тарифи мають бути на попередньому рівні. Тобто, сів у маршрутку, приклав квиток до сканера з"їло 2 грн, і на протязі 1 год можеш пересідати без доплати на любий інший вид транспорту. По старій схемі я можу за 2 грн заїхати в кілька районів (куди від мене їздять маршрутки) а по новій - в любу точку міста, навіть з трьома пересадками на любий транспорт. Підписаний договір з ризьким комунальним підприємством "Ригас Карте", яке має успішний досвід впровадження електронного квитка у Ризі, і є державним! Тобто відкати чи халтура навряд чи будуть. Наразі затримка зараз лише за "Свободою", яка має проголосувати за. Електронний квиток уведуть до євро, якщо "свобода" не буде ставити палки, бо їм він не вигідний.
4) Маршрути розбиті на чотири пакети, причому один з них дістається комунальному (львівському) АТП. Якщо на перевізника буде багато скарг його позбавлять зразу усього пакету. Тобто через кількох шоферів-придурків фірма може на пару років вилетіти з ринку перевезень Львова.
5) Бачу три незручності - без електронного квитка до весни буде дорого, мала поінформованість мешканців, низька самосвідомість львів"ян. І якщо перші дві вирішаться то ментальність хіба через 40 років.
Цікаві посилання:
Квитки в Ризі: http://transphoto.ru/articles/836/
Приклад Дубліна міста з населенням приблизно таким як і у Львові, теж радіальним плануванням вулиць і закритим центром. В придачу ще й з старими автобусами. Спочатку мешканці теж були дуже невдоволені проте зараз дістатись автобусом на 5 хв швидше ніж автомобілем, рівень задоволення пасажирів якістю, оплатою, надійністю системи - 80%, відроджено трамвай, який став прибутковим, швидким та сучасним.
Дублінський автобус http://www.mobilnist.org.ua/mfwl/An-Exa ... Dublin.pdf
Дублінський трамвай http://www.omnibus.ru/zarubezhe/zarubezhe10/
Чекаю Ваших коментарів!
Посилання
http://www.mobilnist.org.ua/mfwl/An-Exa ... Dublin.pdf
http://www.omnibus.ru/zarubezhe/zarubezhe10/